Hur få ihop vår stressade vardag med ett andligt liv, hur förena yta och djup? Vår tid behöver sannerligen hämta andan, fylla på insidan och inte bara Facebooksidan.

”Kraften i en fors, ger ingen försäkran om vattnets renhet” har någon skrivit. Det är inte mängden som avgör, inte prestationen, inte hur många böcker vi hinner plöja igenom, utan om vi hinner begrunda, hinner reflektera. Ignatius av Loyola, som levde på 1500-talet, känns idag oerhört modern, hans teologi bygger bland annat på att lära känna Gud genom att gå in i bibelberättelserna, använda sin fantasi och hitta sin andlighet via egna erfarenheter. Ignatius ger oss verktyg att möta vardagen och en insikt om att Gud är överallt; när vi nattar barnen, kör bil till jobbet, fikar med en kompis eller går i kyrkan… Gud genomsyrar verkligheten!

Är du nyfiken? Kom på vår dag om ignatiansk andlighet i Vårfrukyrkan!

Delta i en bibelmeditation, eller i Lectio divina, som är ett sätt att närma sig bibeltexten utifrån sitt eget liv, eller Godly Play. Godly Play har sin grund i Montessoripedagogiken och är ett fantasifullt sätt att arbeta med barn där de genom lek får ett språk för att tänka och tala om kristen tro och andligt sökande.

Vi börjar med mässa 11.00, äter en enkel lunch och får sedan möjlighet att prova olika metoder. Målarrum finns. Avslut cirka 15.30. Inga förkunskaper krävs. Välkommen!