© Magnus Aronson

Ett äktenskap inleds

En vigsel i Svenska kyrkans ordning förenar två människor som älskar varandra och som vill lova varandra trohet. Samtidigt får man ta emot Guds välsignelse över sitt äktenskap. En kyrklig vigsel behöver inte föregås av en borgerlig sådan, utan är tillräcklig i sig själv. För dem som först har valt en borgerlig vigsel eller tidigare har ingått registrerat partnerskap finns en fin välsignelsegudstjänst. Minst en i paret behöver vara medlem i Svenska kyrkan, både för vigsel och välsignelsegudstjänst.

Vigselgudstjänst

En kyrklig vigsel har en färdig ordning som alltid följs. Detta är nödvändigt för att vigseln ska vara giltig. Den ordningen kan sedan kompletteras efter önskemål som brudparet har. Genom att fundera över de alternativa möjligheterna kan också själva ordningen utformas så att varje vigsel blir till ett unikt tillfälle.

Välsignelsegudstjänst

Idag är det vanligt att man först har valt en enkel borgerlig vigsel. Senare upplever några att man vill ha den kyrkliga inramningen och/eller möjligheten till förbön för sitt liv tillsammans. Ordningen för välsignelsegudstjänsten följer i stort sett vigseln, men man avger inga nya löften eftersom det redan är gjort.

Utealtaret vid Brännkyrka kyrkaVigselgudstjänst kan även firas vid Brännkyrka kyrkas utealtare.

Vigselsamtal

Ett bröllop i kyrkan föregås alltid av ett vigselsamtal. När ni har bokat en tid för vigsel hos oss kommer prästen att kontakta er i god tid. Under vigselsamtalet förbereder präst och brudpar högtiden i kyrkan. Vilka texter ska man välja, hur ska vi uttrycka våra löften till varandra, vem gör vad och när? Man talar också om vilka psalmer som ska sjungas och om brudparet har bett någon att framföra solosång. Eventuella önskemål om in- och utgångsmusik är det bäst att prata med organisten om. Om ni överväger inspelad musik, notera att från och med 2019 tillåter Spotify inte uppspelning i offentliga sammanhang. Köpt musik på CD-skiva får däremot användas.

Hindersprövning

Innan vigseln måste brudparet ha kontaktat Skatteverket och ordnat en så kallad hindersprövning. Hindersprövningen visar att det inte finns några juridiska hinder för att ni ska ingå äktenskap. Klicka här för att ladda ner anmälan om hindersprövning.

Boka tid för vigsel

Vigseltid kan bokas antingen genom vårt onlineformulär, genom att ringa 08-447 11 56 eller genom att maila brannkyrka.info@svenskakyrkan.se. Telefonbokningen har öppet måndagar-fredagar 9.00-15.00 (tisdagar från 10.30) med lunchstängt 11.30-12.30. Dag innan röd dag stänger telefonbokningen 12.00.
OBS! Tisdag 29 augusti är bokningen stängd.

Församlingen erbjuder i första hand följande tider för vigsel/välsignelsegudstjänst:

Brännkyrka kyrka (eller utealtaret) lördagar 15.00 och 16.00/16.30.

Vårfrukyrkan söndagar 13.30 eller efter överenskommelse.

Om ni har önskemål om andra tider går det bra att prata med vår bokning om det.

Vi hyr tyvärr inte ut lokaler för bröllopsfest.

Bokning

Boka dop, vigsel, begravning eller lokal

E-post: brannkyrka.info@svenskakyrkan.se

Telefon: 08-447 11 56